Farscape (1999 - 2003) - Recenzija

Submitted by Goran Popović on 31/12/2012 - 02:19

farscape

Farscape je australijska serija, reditelja Rokni O’ Benona, za koju se može reći da je obeležila televizijsko stvaralaštvo ove zemlje, makar u žanru naučne fantastike. Uprkos tome, do pre par godina, jedino mesto na kome ste mogli da pogledate ovu ostvarenje bio je prvi kanal radio-televizije Srbije. Serija, koja je doživela veliki početni uspeh, ubrzo je postala relativno opskurna.

Usled snižene gledanosti tokom treće sezone, Saj Faj kanal je prekinuo finansiranje projekta, tako da je od prvobitno zamišljenih 5 sezona snimljeno jedva 4. Nakon toga, jedan od producenata, Brajan Henson, je otkupio prava da snimi tročasovni film kojim će završiti priču četvrte sezone - Farscape: The Peacekeeper Wars.

Pre svih ovih problema, serijal je beležio stalni uspon. Praktičnu anonimnost reditelja i glumaca, od kojih su skoro svi bili iz Australije ili Novog Zelanda, nije ih sprečavala da stvore nešto vredno pažnje. Godine, 1999. glumačka postava je nominovana za brojne nagrade, uključujući tu i nominacije za najbolju TV glumicu, najbolju sporednu ulogu i mnoge druge. Nakon 2000. godine Farscape je osvojio dve Saturnove nagrade za najbolji kablovski serijal i najboljeg TV glumca. Tokom 2005. Farscape: The Peacekeeper Wars je nominovan za prestižnu Emi nagradu. Najzad, 2012. godine Farscape je naveden kao jedna od 25 kultnih TV serija u proteklih 25 godina.

Što se pak tiče same priče, ona se u suštini svodi na sledeće: Džon Krajton, kojeg glumi Ben Broudr, je astronaut koji je tokom eksperimentalnog leta upao u crvotočinu i putem nje dospeo u potpuno nepoznat kraj galaksije. Po svom dolasku biva upleten u sukob militarističke rase Sebejšana i članova posade odbeglog zatvoreničkog broda Moje. Na tom brodu će se odigravati većina zapleta koji će uslediti tokom serijala. Pokušaj da ovlada prirodom crvotočine kako bi uspeo da se vrati na rodnu planetu postaće lična misija Krajtona. Dok sa druge strane, glavni negativac, Skorpijus, koji liči na sado-mazohističko stvorenje iz filma Helrejzer, namerava da znanje o crvotočini upotrebi kao oružje.

Gluma naravno nije perfektna, ali je sasvim zadovoljavajuća. Samo okruženje je originalno i odiše fuzijom naturalizma i tehnologije. Autori serijala se između ostalog bave međuzvezdanim putovanjima, teorijama koje se tiču uma i percepcije kao i raznim teorijama kvantne i astrofizike. Kako priča napreduje znatan deo scena će se odigravati u Krajtonovoj podsvesti. Reditelj takođe, na odličan i postupan način gradi i razvija Krajtonovu ličnost sa svim svojim osobenostima kao i identitete sporednih likova.

Ono što može biti zanimljivo je to, da su Ben Broudr i Klaudija Blek (glumi oficirku Erin San koja se upušta u romansu sa Krajtonom), nakon obustave snimanja Farscape-a, postali deo regularne postave TV serije Stargate SG-1. U dvestotoj epizodi ovog ostvarenja čak ima i par aluzija na uspon i pad Farscape serijala. Nakon gašenja Farscape-a, bilo je ideja da se nastavi sa kratkotrajnim veb epizodama. Međutim, ni ovaj projekat nije zaživeo. Ono što je prestalo kao zaostavština su par romana, strip i video igra, inspirisani ovim ostvarenjem.

Na kraju krajeva, pravo osveženje od australijske kinematografske škole, koje ne bi trebalo propustiti.

Napomena:
Nijedan deo materijala ne sme biti reprodukovan bez prethodnog odobrenja autora ili redakcije portala. Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare.